lakedreams.blogg.se

Kennel Lakedreams Welsh Springer Spaniel Jag heter Alexandra Larsson och den här bloggen handlar om mina älskade hundar av rasen Welsh Springer Spaniel! Kennelnamnet Lakedreams blev godkänt och klart att användas i maj 2019 och min första planerade valpkull är beräknad att födas i mitten av juli -19! Nu börjar min spännande resa som hunduppfödare! Mail; [email protected] Tfnnr; 070-525 74 74

Veckan som gått!

Publicerad 2020-09-15 21:31:37 i Allmänt,

För en vecka sen kom valparna! Det blev två hanar och tre tikar. Äntligen är de här!
 
Vi trodde att valparna skulle komma under helgen, dag 62,63. Men Mynta tyckte inte att det var dags. Hon hade lite mindre matlust och var dålig i magen och när hon började gräva på precis samma ställen som Lilja gjorde innan hennes valpar kom, förstod jag att det var nära. Jag tog tempen och den var låg, men inga värkar.
 
På måndagen ville hon ut och gräva lite mer, men annars var läget oförändrat. På natten var hon lite orolig, hon hoppade upp i min säng flera gånger och ville ligga så nära som möjligt. Lilla gumman. Vi var ute några gånger under natten och hon var dålig i magen. Vid halv sex på tisdagmorgon kräktes hon. Sen började hon få värkar. Dag 65 ville valparna ut! 
 
Sen gick allt fort! Första valpen föddes 06,45. Sen kom de med 20-30 min emellan och 08,50 var det klart! Allt gick bra! En valpning helt enligt skolboken! Mynta var fantastiskt duktig! 
 
Så här såg hon ut, sista dagen som dräktig! 
 
 
Här är valparna precis födda!
 
 
Valparna vägde mellan 280-390 g.
Det var en hanvalp som var mycket mindre än de andra. Vi försökte få honom att dia, men tyvärr klarade han sig inte. Han dog efter ett dygn. Så blir det ibland, naturen har sin gång. 
 
Men de andra valparna mår prima och redan efter ett dygn hade de ökat fint i vikt.
Så nu gläds vi åt våra fem fina welshvalpar!
Alla är tingade! 
 
 
 
 
Hane 1. Födelsevikt 390 g. 1 vecka 757 g
 
Hane 2. Födelsevikt 282 g. 1 vecka 575 g
 
Tik 1. Födelsevikt 339 g. 1 vecka 725 g
 
Tik 2. Födelsevikt 369 g. 1 vecka 740 g
 
Tik 3. Födelsevikt 283 g. 1 vecka 572 g
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra Larsson

Jag heter Alexandra Larsson och den här bloggen handlar om mina älskade hundar av rasen Welsh Springer Spaniel! Kennelnamnet Lakedreams blev godkänt och klart att användas i maj 2019 och min första planerade valpkull är beräknad att födas i mitten av juli -19! Nu börjar min spännande resa som hunduppfödare!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela